Tröskan utanför verskstadsporten i väntan på lite kylarrengöring
Gårdagens tröskning flöt på fantastiskt bra och jag lyckades avsluta mitt maltkorn och nästan grannens vete. Jag körde mellan fälten för att fylla upp hans vagnar och sedan tillbaka för att fortsätta med mitt maltkorn. Så vid femtiden blev det flyttning över till Per Ola och hans foderkorn. Vi körde där till vid halvåtta innan vi tvingades ge upp. Det hade gått att köra en liten stund men hårt nerslagen liggsäd gjorde att det började fösa framför axlyftarna.
Så det vara bara att åka hem och in med tröskan och in till Ellen som hade gjort delikata räkhamburgare åt mig o Tomas som hjälpt mig köra följevagn de sista dagarna och lasta upp lastbilarna. Det smakade fantastiskt gott och varsin kall öl till gjorde måltiden fullkomlig.
En första uppsummering av maltkornet ger en skörd på 5,75 ton i snitt med proteinhalter mellan 10,5 och 11,4. Ett resultat jag är fantastiskt nöjd med.
Så det var en dag i dur. Men som alltid är det något som inte går som man tänkt. Tyvärr ligger det en tre fyra ton maltkorn kvar i plansilon som nu också fått 40 mm regn. En av bilarna tyvärr var av det icke rutinerade slaget och han drog iväg med ett för litet lass. Det handlar om ungefär den mängd som nu ligger kvar. Det är en bil som normalt inte kör spannmål och som spom också är sparsamt utrustad och inte kan se hur stor lasten är. De som normalt är involverade i spannmålskörningen har alla vågutrustning så att de på några hundra kilo när kan se hur mycket det lastar. Och som vanligt är det ju kunden som kommer i kläm och får ta konsekvenserna. Frustrationen växte här under morgonen, så två minuter över åtta ringde jag upp transportledaren på LBC Eslöv och berättade för honom vad jag tyckte om hans sätt att lösa uppgiften under gårdagen. Han bad att få återkomma och resultatet blev nu att en bil kommer ut och hämtar den sista lilla sladden och kör den till plattan i Eslöv. All heder Fredrik för detta även om det hade varit ännu bättre om någon av de andra bilarna kommit igår och fått allt upplastat.
Här har vi en bil som var lite rädd att lasta...
Magnus gjorde verkligen vad han kunde för att tömma i silon men tvingades till sist att ge upp...
TOG TRANSPORTLEDAREN DE UR EGEN FICKA ELLER DE TOGS UT KOLLEKTIVT, ELLER ÅKAREN FIXA DE SOM FICK DE LILLA LASSET?
SvaraRadera