Efter rågen blir det ju en del stubb o halm som kan ställa till problem för efterföljande bearbetning, speciellt som jag i regel odlar potatis efter råg. I år har jag fått låna Per Olas nya JD med frontlyft så vi passade på att koppla hans putsare i fronten och min där bak.
Jag har inte kört den så mycket men blev rätt imponerad över hur lättkörd den var. Jag lyckades till och med spela in en manövreringssekvens i vändtegsautomatiken. Ser framemot att få prova en Fendt, fylld av förväntan....
Sen ringde Uffe o sa att han var på väga att lasta upp den sista sladden maltkorn som blev över dagen tidigare. Man kunde gott se spår av 40 millimeter regn i den lilla högen och jag väntar spänt på analysen.
Per Ola o Uffe som öser upp det sista kornet
Uffe o bil 147
Strax efter ringer Magnus och frågar om jag kan ta en tur till oljefabriken i Karlshamn. Och eftersom det inte blir någon tröskning så säger jag ja. Tipptiden är 17.30 och jag frågar Ellen om hon vill följa med, vilket hon gärna vill. Efter några hektiska dagar med tröskning och Ellen på arbete i Danmark får vi några avslappnande timmar i lastbilen att sitta o prata o ha det allmänt trevligt. Dessvärre gjorde stressen uppe i Karlshamn att jag totalt glömde ta några bilder därifrån. Normalt brukar det kunna vara en utdragen process med köer och provtagningar innan man får tippa men den här gången var det bara att köra in o tippa efter en snabb provtagning. Blir det fler vändor lovar jag att ha med en rapport från fabriken i Karlshamn.
Esther sitter o halvsover
Bloggaren själv bakom ratten.....
Det blev ett stopp på Sweden Rock i Norje för att äta lite gott denna varma o sköna sommarkväll.
HOPPAS MATEN VAR BRA OCH NI FICK EN HÄRLIG FREDAGSKVÄLL TILL SAMMANS, OCH TACK FÖR HJÄLPEN.
SvaraRaderaÅKAREN
Jodå, det blev Elefantöra och Ellen tyckte det var bra att jag inte kunde smita iväg.....Det var riktigt hyggligt o en fantastiskt fin kväll....Ha det gott...
SvaraRadera