onsdag 11 augusti 2010

Full fart igen....

Efter något fuktig morgon med dagg kom vi i så gång vid elva tiden med att tröska den sista rågen. Det var med lite ängslan som jag satt o tittade i backspeglarna den första tiden för att kolla att halmen verkligen kom ut där bak....och det gjorde den, skönt. Men så hade vi också justerat in avskiljningslagskorna enligt anvisningarna jag fick av Kjell-Arne, min gamla arbetskollega. Sen svor både Per Ola o jag att i oktober efter att mina potatis är ur jorden, ska tröskan ställas upp i min verkstad och den får inte köras ut förrän vi haft ute alla slagskor o kollat att infästningarna inte är deformerade. Detta kan vara en anledning till stoppet vi fick i lördags.

Rågen höll 23 - 24 % men det var bara att köra av den så jag kan få det sista lasset till Helsingborg.

Sen övergick vi till maltkornet vilket var en positiv överraskning, om nu skördemätaren inte visar alldeles fel. En snittskörd på 5,5 ton, med en vattenhalt på runt 20%, är i alla fall mer av vad jag förväntade mig efter sommarens ihållande torka.



Min mor bjöd på välbehövlig fika eftersom vi skördade alldeles utanför

Jag slog en signal till Linda, transportledare på LBC Eslöv och bekräftade att rågen var färdig för avhämtning och att vi om ett par timmar också hade ett lass korn. Och som vanligt inga problem. Jag skulle få två bilar under eftermiddan och det är verkligen skönt att få rensa upp i plansilon efter rågen så vi kunde tippa korn. Vi har haft gårdshämtning nu i fyra år tror jag. Första året använde vi Lantmännens gårdshämtning och jag bokade hämttider via nätet tog det SJU!!!!! dagar innan den första bilen visade sig. När man efter några dagar förstår att nåt inte är som det skall och försöker man ringa och hamnar i den snåriga djungel av vidarekopplingar som är så vanligt idag för att få folk att lägga på luren o ge upp. Men envis som man är får man till sist tala med någon person uppe i Lidköping som inte har någon aning alls eftersom jobbet är utlagt på privata åkare i Skåne som tydligen inte har kapacitet att utföra jobbet.

Därför började jag året efter att själv ordna transporten och det är rena himmelriket. Ett samtal till antingen åkarn direkt (Magnus) eller någon av transportledarna så har man besked på två röda sekunder, och besked man kan lita på. Och som alltid, även om det är ett dåligt besked är ju detta bättre än inget besked alls.

Allt som allt hade vi skördat vi nästan 20 ha när jag kopplade av skärbordet strax efter 9, vilket jag är väldigt nöjd med.



Här tar Danny ett vigt hopp över draget på släpet



Här har vi Anders Håkanssons nya lastbil. Men nånting är visst fel, det verkar som om han inte hade tid att få på kapellet på bilen. Som ni kan se så kör han med den gamla stilen med lös pressenning. Men ett nytt fint kapell ska visst vara på väg.........

1 kommentar:

  1. HEJ ANDERS , VAD ÄR DE FÖR EN CENNTRAL JAG SER INGA LOGGOR PÅ FORDONETT .ELLER ÄR DE EN FRI- FRÄSARE SOM DU HAR RINGT .
    EN SOM UNDRAR

    SvaraRadera