måndag 8 augusti 2011

Det blev regn...

Jag skrev i förra bloggen att jag trodde att det skulle bli rejält med regn på lördagnatten. Det blev det, emellanåt lät det som om någon stod och sprutade med en vattenslang på sovrumsfönstret. När solen bröt igenom i går middag hade det fallit ca 35 millimeter, något som vi definitivt inte behövde.

Morron börjades med ett samtal till Joacim på LBC Eslöv. Han lovade att fixa undan spannmålen som låg tröskad under bar himmel under dagen. För säkerhets skull ringde jag Magnus också. Så efter en kort stund ringer Magnus tillbaka och säger att han är på väg. Det var verkligen skönt att höra, för det spöregnade utanför. Magnus sa att jag gärna fick köra själv eftersom han själv behövde ha sin veckovila. Det gjorde ju inget eftersom det inte gick att göra nåt annat i allt regnandet.


Bloggaren och Magnus diskuterandes


Man kan gott se att det regnar


35 millimeter sätter sina spår i spannmålshögen

Per Olas nya teleskoplastare är perfekt att lasta med


Här skall det digitala förarkortet in i färdskrivaren. Lägg märke till förbudsdekalen under mina fötter. Inga skor, inget röka i bilen.... ;-)


Så iväg mot Malmö och spannmålsterminalen där. Vägning, provtagning och väntan på analys


Regnig väntan på analysresultat

Analsysresultet visar att veten klarar falltal och därför bestäms att den skall tippas på en annan av Lantmännens anläggningar i Malmö, så det blir att köra dit. Om jag har rätt för mig så har man tre ålderdomliga nerslitna anläggningar i Malmö. Officiellt skall man bara använda två av dem. Den tredje används officiellt inte utan är nerlagd enligt beslut som togs i fjol. Men för att klara av hanteringen av all spannmål så öppnas den. Det säger ju en del om ledningens verklighetsuppfattning.

Så under protest, jag vet hur trångt det är, så letar jag mig fram till Vintergatan.


Väl framme är det mycket trångare än jag trodde. Och framförallt lägre. Efter lite diskuterande så så dra siloföreståndaren fram sin tumstock för att mäta höjden på bilen. Det känns som han haft denna diskussion tidigare.
Mätning av bilens höjd

Det gick att ta sig in!!!!!

Efter en hel evighet så var äntligen bilen tom och jag fick lov att tipp släpet på gatan utanför. Det är så att dessa anläggningar är så omoderna attt man tror att de byggdes när det fortfarande var hästar som drog spannmålslassen till stan. Och jag kan inte utan att förundras över varför man från Lantmännens sida inte är mer offensiv när det gäller att utveckla sin verksamhet. Man är ägare till 4 anläggningar i Malmö, tre av dom ligger inom det inre hamnområdet, attraktivt för stads- och bostadsbyggande. Varför inte sälja av dem och använda pengarna till att bygga EN ny ändamålsenlig anläggning ute i den norra hamnen. Jag tror att om kommunen fick händerna på de här tomterna så vore man beredd att slänga upp en rejäl slant pengar. Man kan heller inte bara sparar sig ur en kris utan man måste också investera ibland.



Det behövs inte mycket mer än en liten hög med vete för att roa en treåring...


Man behöver inte vara expert för att se att den här anläggningen inte uppfyller kraven för en ändamålsenlig anläggning. Så min uppmaning till Lantmännens ledning är att tänka i nya banor och satsa offensivt istället för att backa baklänges.

Det roliga med att köra spannmål är alla människor och kollegor man träffar. Här är det Göran Nilsson från Dalby, växtodlingssäljare på Lantmännen med sin fina 2650.

Efter två lass vete till Malmö så var det sedan dags för min egen råg till Helsingborg. Det blev en vända dit också precis innan de stängde och sedan tillbaka för att lasta det sista.
Så vid hlav tio drog jag handbromsen och stannade bilen inne på LBC Eslöv

Lastning av den sista rågen. Lägg märke till Per Olas borstskopa på bobcaten. Det är inte mycket handkraft som behövs där inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar